2

Reumatism och fibromyalgi



Vovvemys med kaffe och värmefilt och en värmedyna på axlarna. Min arma kropp gillade inte allt regn igår. 

Om jag tittar tillbaka på dessa fyra år med ledgångsreumatism, ser jag ett mönster - kallt och fuktigt väder ger mer värk. Den svenska sommaren ger inte mycket lindring. Förra sommaren var vi på Cypern och helt magiskt efter tre dagar var jag nästintill smärtfri! Vilken känsla!!! Ja, jag vet... Hade ju varit ruskigt bra om vi bodde utomlands. Men inte så lätt att bara göra sådär i en handvändning. 

Förutom min reumatism har jag ett kroniskt smärttillstånd som heter fibromyalgi. Mina leder blir inflamerade och svullna av reumatismen och fibron ger en generell värk som flyttar runt i mjukdelarna i kroppen. Detta i kombination ser till att jag aldrig är smärtfri. Jag har många mediciner för reumatismen som gör att den hålls någerlunda i schack. Tyvärr ingen som hjälper mot fibromyalgin. 

Här gäller det att underlätta för kroppen så att den har det så bra som möjligt: Bra kost (undvika vitt mjöl och socker), bra sömn (inte lätt när man vaknar så fort man vänder sig för att vecket på lakanet gör ont), balans mellan aktivitet och vila (inte vila för mycket och inte göra för mycket), tillsätta bra vitaminer och mineraler, unvika stress (riktigt svårt!), jaga positiv energi (se till att göra det jag tycker om och blir glad av). 

Allt detta behöver inte betyda att livet blir sämre att leva. Jag har varit tvungen att rensa ut allt gammalt skit som inte är bra för mig. Tillsätta nya vanor och rutiner som berikar min livskvalite'. 

För tillsist är det väl så att alla har vi vårt kors att bära. Massa gammalt som håller oss tillbaka och hindrar oss från att leva det liv vi drömmer om. Men oavsett vilken bakgrund vi har att jobba emot, har vi alla kraften inom oss att FÖRÄNDRA! Lever du det liv du vill? Saknar du något som höjer din livskvalite'? Vågar du bryta gamla mönster? Jag är helt säker på att DU kan! Ta små steg så blir förändringen inte så överväldigande. 

Njut av denna dagen, det finns bara en midsommardag 2015. Idag ska jag mysa med min fina familj och se till att dagen blir minnesvärd! 


Kommentarer:

1 Sara:

skriven

Vilken härlig inställning du har Malin =) Det får mig och andra att kämpa trots att jag inte har dina sjukdomar. Mycket tänkvärda ord =) Ha en fantastisk dag med familjen

Svar: Tack Sara! Ha en go dag! Kram
Malin

2 Anonym:

skriven

Kära Malin, känns bra att veta att du gör det bästa du kan av din situation. Jag tror svårigheter gör en ofta till en bättre o godare människa. Hoppas vi ses nästa vecka. Kram Malin

Svar: Kram till dig fina Malin!
Malin

Kommentera här: